HOME | Our Home | Activity | Money ? | Vacation Trip | Family and Neighborhood |Fateen Amalina | Mohd. Ameerul Hafiz | Mirrah Nashihin | Aleesya Dania | P Ramlee's Funny Dialog Collections| Other Link... |Contact | Weather | WebCam | Webmail | Virus | Resepi cik Lily

Cara-cara membuat lemang..
ni aku belajar buat lemang dari ibu bapa aku.. boleh dikatakan tiap-tiap tahun...
menjelang hari raya ( puasa / haji ) .. aku akan balik kampung.. tolong parent ... so .. lama-lama
aku dah tau la jugak cara-cara nak buat lemang ni... di sini aku nak share cara-cara buat lemang...

Bahan-bahannya ..

Kelapa atau nyok , perah untuk dapatkan santan, buluh lemang yang dah siap di potong .. jaga-jaga miang oiii and daun pisang ..
dan juga yang penting sekali .. beras pulut ( siam mari lagi best )...
Cara penyediaan ..
Daun pisang dipotong , dugulung dan dimasukkan kedalam buluh...
Lepas tu masukkan beras yang telah di tos kedalam buluh tadi..
Selepas itu.. tugas yang paling mencabar... nak menyalakan api... selalunya bapa aku yang buat la...
Sementara itu, setelah api marak menyala, masukkan santan ke dalam buluh yang telah di isi daun pisang dan beras tadi..
Selepas itu... bakar la lemang tu...
Lebih kurang 1 jam setengah .. setelah puas pusing-pusing buluh lemang tu.... beginilah keadaannya .. dia punya cycle pun macam masak nasi jugak la... mendidih.. kering .. then padam api .. sampai berbara aja... tunggu sampai betul-betul kering .. boleh angkat la...
Dah tunggu apa lagi.. meh pekena lemang .....